Wednesday 5 December 2012

TuKanG MAsaK

Kurang pedas ditambah lada ,
Kurang lemak ditambah santan ,
Ingin berkongsi sebuah cerita ,
Kisahku memasak sejenis makanan . .


Assalamualaikum . . Alhamdulillah . . Dah lama saya tak post kat blog ni . . Bila nak post , tak ada idea dan kadang-kadang tak ada internet . .

Ok , mengikut pada tajuk kat atas tu , saya nak cerita yang makanan yang saya buat . . Makanan tu cucur bawang + bilis . . Senang cerita , saya buat sendiri . . So , saya namakan cucur E-one . . Hehehe . . Memang dah lama saya teringin nak masak cucur ni . . Tapi , bahan selalu tak ada dan kadang-kadang malas (sifat saya 24 jam) . .

Saya buat semalam  (4 Disember 2012) . . Masa 2/12/2012 , saya buat tapi dengan mak saya . . Tapi , semalam saya buat sendiri sebab mak saya demam . . So  , pagi-pagi sementara menunggu Subuh , saya cari ilham untuk cucur ni . .

Selepas solat Subuh , saya dan kawan saya (Fahmi Iqbal) dah planning nak jogging . . Untuk pengetahuan am , kitorang jogging dua hari sekali . . Cadangan Fahmi . . Saya ikut saja tapi saya buat setiap hari cuma bila dia tak jogging bersama , saya naik basikal . . Senang sikit . . Lepas balik lebih kurang pukul 8 pagi , saya terus bersihkan diri dan menyidai pakaian saya yang saya basuh sebelum berjogging (menggunakan mesin basuh automatik) . .

Masuk terus kepada resepi je la . . Ok , bahan-bahan yang saya gunakan mestilah yang berikut :
Penggunaan tisu untuk menyerap minyak adalah
lebih daripada surat khabar

1. Tepung
2. Air
3. Telur (1 biji)
4. Bawang merah (1 biji)
5. Bawang putih (2 ulas)
6. Ikan bilis (ikut kesesuaian)
6. Kunyit (kurang 1 sudu kecil)
7. Madu lebah (1 sudu besar)


Tepung dan air tu ikut nisbah yang sama . . Pastikan jangan terlebih air . . Air kurang sikit tak apa sebab ada telur . .

Bawang-bawang tu ditumbuk dengan ikan bilis tau . . Jangan lupa letak garam . . Yang lain macam biasa la . . Goreng , masak , siap , dan hidangkan . . Enak dimakan dengan sos cili pencicah . .

Ok lah . . Setakat ini sahaja post kali ni . . Ma'as salamah . . Wassalamualaikum . .

No comments:

Post a Comment