Monday 10 December 2012

BerSuNat

Kalau pergi membeli baju ,
Jangan ketat atau sendat ,
Ini kisah dua adikku ,
Yang baru sahaja bersunat . .


Assalamualaikum . . Alhamdulillah dapat juga idea untuk blog ni . . Post kali ini berkaitan sunat . . Sunat ? ? Siapa yang bersunat ? ? Semestinya 2 adik lelaki saya yang comel dan hyperactive . .

Semalam (9 Disember 2012) , Alhamdulillah adik-adik saya selamat bersunat . . Mestilah selamat , mana ada orang yang meninggal sebab bersunat . . Hehehe . . Balik rumah je dua-dua mereka dah berair mata . . Seorang masih mengalir air mata , seorang lagi air mata dia cuma bertakung di kelopak matanya . . Yang menangis mestilah si bongsu (Syahrul) , yang menahan pulak si abang (Syarifuddin) . . Kesian pun ada tengok dyorang . .

Tapi , untungnya dyorang sebab tak kena balut . . Masa bengkak mestilah sakit tapi tak sesakit yang kena balut . . Dalam famili , sayalah satu-satunya yang dibalut 'anu'nya . . Pedih memang pedih lah . . Apa pun semua tu dah berlalu . . Alhamdulillah sebab tanggungan mak ayah saya dah lepas kerana semua dah sunat . . Ops , terlupa pula . . Mereka masih perlu menanti anak-anak mereka berkahwin dahulu , barulah lepas . .

Walau bagaimanapun , sakit yang paling sakit selepas mati ialah ibu yang melahirkan anak . . Itulah pengorbanan mereka . . Sakit itu memang sakit yang amat sangat . . Tapi akan hilang selepas melihat anaknya selamat . . Ingat ! ! Pengorbanan ini sangat berharga sebab mereka perlu bertarung nyawa supaya anak dan dirinya selamat . . Malangnya , ada juga yang meninggal sama ada ibunya atau anaknya atau kedua-dua mereka sekali (macam hukuman pulak) . .

Ikan siakap ikan tenggiri ,
Lain kali post lagi . .


Sekian sahaja post kali ini . . Wassalamualaikum . .
Syahrul -7 tahun (kiri) dan Syarifuddin-10 tahun (kanan)

No comments:

Post a Comment