Sunday 30 December 2012

Pantun Atuk


Tahan sabar bila dikutuk ,
Kerana kita diberi pahala ,
Ini pantun pemberian atuk ,
Yang diberikan kepada saya . .

Assalamualaikum . . Bismillahirrahmanirrahim . . Post hari itu (klik sini) , saya ada cakap tentang hadiah dari atuk . . Atuk bagi saya pantun 7 rangkap . .

Nampak tak ? ? Hehehe . . Baiklah . . Saya taip semula menggunakan tulisan yang lebih jelas dan ejaan terkini . . Hehehe . . Atuk saya ini biasa tulis jawi . . Tulisan rumi dia kebanyakkan guna ejaan lama . .


Klik untuk imej yang lebih besar


1. Bukit Gambir zaman kereta lembu ,
    Tiada kereta tiada lori ,
    Orang Terpinggir hendak maju ,
    Kuat usaha tenaga sendiri .

2. Bukit Gambir dekat Gersik ,
    Ada pelawat hendak datang ,
    Orang terpinggir sedang asyik ,
Kerja kuat pagi petang .

3. Bukit Gambir banyak itik ,

   Tauke sedang keluar negeri ,
   Orang terpinggir tidak lokek ,
   Siapa minta segera diberi .

4. Bukit Gambir ada kuda ,
    Pantas sekali untuk berlari ,
    Orang terpinggir usaha berganda ,
    Untuk ubah nasib diri .

5. Bukit Gambir awannya putih ,
    Nampak dari Bandar Pekan ,
    Orang terpinggir hati bersih ,
    Tidak lagi berbuat keburukkan .

6. Bukit Gambir sungainya tohor ,
    Tempat basuh kain pelikat ,
    Orang terpinggir sudah masyhur ,
    Semua pelawat jauh dan dekat .

7. Bukit Gambir hasilnya getah ,
    Kelapa sawit ada juga ,
    Orang terpinggir sentiasa betah ,
    Susah pahit dibuat juga .

Sekian sahaja . . Wassalamualaikum . .

No comments:

Post a Comment