Thursday 3 May 2012

Pertandingan Perbahasan

Pergi bersiar di negeri Kedah,
Singgah dahulu ke Pekan,
Pertandingan bahas memang susah,
Walaupun payah pengalaman menyeronokkan.

 Assalamualaikum . . Mula minta maaf sangat2 sebab dah lama tak update ceritera kat blog ni . . Antara sebabnya, malas. . Hehehe . . Sebab lain tak ada masa . . Dan juga sebab lupa . .

 Cukup setakat ini pengenalan . . Hehe . . Nak cerita pengalaman masa pertandingan perbahasan . . Banyak sungguh yang saya pelajari semasa masuk pertandingan ini . . Kakak2 yang saya tak kenal pun boleh jadi rapat . . Mula2 saya tak nak pun kenal dengan diorang, tapi sejak diorang mula MANTOL2 dengan saya, saya pun mula mantol balik laa . . Tak nak mengalah . . Hehe . . Saya masuk bahas ni semasa pertandingan peringkat sekolah . . Tapi, sebelum pertandingan tu, Cikgu Maisarah (Cikgu Mai) memang nak ambil saya sebagai PELAPIS sahaja . . Selepas mesyuarat(cikgu2), saya jumpa dengan Cikgu Mai dan dia suruh saya masuk peringkat sekolah sebab nak tengok macam mana saya berbahas. .

 Peringkat sekolah(wakil rumah sukan-merah), saya menjadi menteri ke-2, barisan kerajaan . . Berhadapan dengan pembangkang(rumah biru), dan pembangkang ke-2 ialah Kak Amira Nashihin(Kak Chi'in) . . Mula2 tengok muka dia memang TAKUT, SO SCARY . . Huhuhu . . Pembahas terbaik Maahad Lughatul Quran . . Tapi, kumpulan dia kalah . . Hehe . . Sebab pembangkang ke-3 tak bercakap apa2 . . Kumpulan saya dapat johan . . Kumpulan ke-2 rumah kuning . . Semasa saya berdiri untuk membidas, memang gagap . . Ramai mengejek saya . . STRES!! Sampai hari ini saya tersipu2 malu bila mengenangkannya . .

 Semasa nak ke peringkat negeri (wakil sekolah), 2 minggu (lebih kurang) baru kitorang berbincang pasal tajuk2 yang akan dibahaskan. . 3 tajuk kerajaan, 1 tajuk sama ada kerajaan atau pembangkang . . Memang tak sempat laa . . Tapi, belum dipilih menjadi wakil sekolah lagi, baru pemilihan . . Lagi 2 hari sebelum pertandingan sebenar tu, baru saya TERPILIH . . Takut jugak la tak terpilih, dalam masa yang sama harap jugak tak terpilih . . Hehe . . Pelik kan ? ? Apa pun, saya seorang je lelaki yang terpilih serta saya seorang je form 3 yang dipilih . . Bangga jugak laa . . Dalam masa yang sama, takut jugak laa . . Kenapa takut ? ? Yela, kan wakil sekolah, bukan wakil tingkatan . . Lawan pulak dengan sekolah yang diwakili oleh budak2 menengah atas (kecuali form 6), siapa tak gentar . . Huhu . . Nasib baik dah lepas . .

 Ok, saya bukan pergi dengan geng bahas je, tapi dengan wakil2 yang lain jugak (misalnya syarahan, nasyid, seni khat) . . Ramai jugak laa . . Pertandingan yang berkumpulan (kecuali nasyid) diadakan pada hari Jumaat . . Selebihnya, pada hari Sabtu . . Saya tak ada kawan la masa hari tu, cuma Solihen (wakil sekolah-forum) dan Isma (wakil sekolah - tamsiliah) . . Tapi Solihen balik awal sebab Ustaz Rashid (guru forum) nak jemput isteri dia dekat Negeri Sembilan . . Jadi diorang balik dulu . . Isma jumpa masa dah nak pergi sembahyang jumaat . . Apa pun, memang sepi lah tak ada kawan . . Sekolah tu kecil je, sebab tu banyak tempat (berpecah - jauh2 pulak tu) . .

 Tapi, lepas sembahyang jumaat, saya jumpa Cikgu Mai dan Saufi . . Nasib baik Saufi ada . . Kenapa Cikgu Mai datang lepas sembahyang jumaat dengan Saufi ? ? Sebab, masa hari jumaat tu, pensyarah Cikgu Mai datang . . Cikgu Mai datang lepas sembahyang jumaat dengan Saufi tapi dengan syarat kitorang menang saringan . . Saufi ikut sebab sepanjang latihan bahas (bukan datang semua laa) dia ada temankan saya . . Yela, saya seorang je hero bahas (bangga kejap) masa latihan . . Hehe . . Kalau ikutkan, ada lagi yang Cikgu Mai nak bawa, tapi keadaan tak mengizinkan . . Tak pe lah . . Ada Saufi okeylah . . Tak lah saya sunyi . .

 Bercerita pulak masa di medan perbahasan . . Saya selaku PERDANA MENTERI . . Huhu . . Bangga la jugak . . Tapi, ada jugak yang sampai ke hari ini mengejek saya . . Apapun, saya tak kisah sangat (walaupun hati geram) . . Masa lawan dengan SMALAT ( SMA Lughatul Arabiah, Tangkak), saya memang agak pening . . Sebab dalam perjalanan ke Sekolah Khairiah Segamat, saya mabuk(mabuk air-cond) . . Takut jugak . . Tapi, saya yakinkan diri saya . . Kami cuma disokong oleh Cikgu Mai dengan Mak Min . . Tak nafikan jugak kawan2 bagi sokongan. Tapi, berbanding kawan2 saya yang jugak jadi wakil sekolah, mereka dapat sokongan dari cikgu2 dan peserta lain, tapi kitorang?? Hanya hadapi bersama2 tanpa sokongan padu dari orang lain . .

Dipendekkan cerita, kami menang saringan tapi kalah peringkat 1 . . Kalah lawan dengan SMA Keluang, Johor . . Geram, sedih dan perasaan yang dirasai apabila kalah dirasai masa diumumkan 'usul ditolak' . . Kak Teha (menteri ke-3) nangis masa kitorang kalah . . Bagi dia, dia punca kekalahan kitorang . . Padahal, kami kalah 3-0 . . Maksudnya, kami bertiga sama2 kalah dengan lawan kami . . Yang payahnya, saya tak suka bergambar (tak ada kena mengena kan?) . . Sebab, lepas dah tamat lawan tu, ada lah cikgu suruh tangkap gambar beramai2 . . Saya memang tak suka bergambar . . Biarlah orang kata apa, itulah diri saya . .

Lepas kalah tu, kami bergerak ke Sekolah Agama Parit Jawa(tempat bahas bahasa arab diadakan) . . Diringkas cerita, bahas bahasa arab dapat masuk final . . Malahan, mendapat johan dalam pertandingan tu . . Jealous pun ada gak . . Nak diakhirkan cerita, kami balik malam . . Kesian Ustaz Mubin . . Dia pemandu tapi kami semua penumpang tidur . . Termasuk saya lah tu . . Sebelum balik, kami(perkataan yang lebih sedap) singgah ke kedai makan dahulu . . Sebelum terlupa, saya balik naik van sekolah bersama2 dengan peserta tamsiliah dan bahas bahasa arab (lelaki sahaja) . .

 Sampai sekolah, saya lepak dekat surau untuk cas bateri telefon saya yang dah lemah (jahat gak saya ni) untuk telefon abang saya atau mak saya (lupa pulak) . . Malam tu (hari tu sekali) memang tak boleh dilupakan . . Malam tu saya memang agak sedih lah . . Apa pun, saya akan cuba pada tahun hadapan . .

Tapi, rasanya, macam nak cuba yang lain . . Tengoklah tahun hadapan saya masuk apa . . Apa pun yang saya masuk, target saya dapat nombor tiga atau ke-atas . . Sekian, wassalamualaikum . .

1 comment:

  1. Dijemput pasukan bahas sekolah saudara untuk menghadiri Bengkel Bahas Bahasa Melayu Ala Parlimen Sekolah-Sekolah Menengah 2013 pada hari Sabtu, 26 Januari 2013 bertempat di Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam, Bangi, Selangor.

    Untuk maklumat lanjut, bolehlah melayari laman sesawang: http://belajardebat.blogspot.com

    Terima kasih.

    ReplyDelete