Thursday 2 February 2012

KeLiRu + BuNTu - pErGI AtAu TeTAp

Untuk berjaya usaha perlu gigih,
Barulah berjaya ke puncak tertinggi,
Antara dua pilihan perlu dipilih,
sama ada kekal atau pergi...



Assalamualaikum... Pada waktu malam hari Ahad malam Isnin, saya mendapat satu lagi perkara yang agak menyakitkan hati saya... KEKAL atau PERGI.. Dua pilihan yang perlu saya pilih dah pertahankan...
PERGI ATAU TETAP TINGGAL


Pada malam itu, emak saya(ketika angin baik) ada bertanya sendiri.. Dia tanya ' kenapa orang perlu belajar? kenapa tak terus pandai je?'.. Saya secara spontan pun menjawab, ' Menuntut ilmu kan wajib'.. Mak saya terus senyap dan sambung berkhayal... Masa itu, saya sedang membuat kerja sekolah(kantoi suka buat kerja last minute).. Mak saya pula sedang mengajar adik saya membuat kerja sekolah..


Malam itu, ayah saya pergi ke surau.. Lambat juga dia balik dari surau.. Saya kurang ingat la apa yang berlaku, emak saya tiba2 marah ayah saya... Masa itu, emak saya (dalam mood marah) ada cakap pada saya (tapi taklah dia marah saya), dia kata 'Wan, pindah jela sekolah sini.. Belajar tinggi-tinggi buat ape,'.. potongan ayat yang menikam hati saya..


Saya mungkin perlu pindah ke sini, supaya tak membebankan siapa2 terutama ayah saya yang perlu berkorban tenaga dan masa untuk menghantar saya.. Ayah saya pernah tidur semasa menunggu saya dekat sekolah.. Saya tahu dia penat.. Mana mungkin tak penat, dia perlu menghantar perencah ke Muar, Tangkak dan Sungai Mati.. Kadang2 sampai Pagoh, kemudian terus berkejar untuk mengambil saya... Kan penat tu?? Yang seronoknya, saya dapati, ayah saya tak pernah mengeluh.. Walaupun penat, demi kepentingan keluarga, dia sanggup berpenat lelah..



Mungkin kawan saya akan mencadangkan saya tinggal di asrama andai saya beritahu kepada mereka.. Maaf berjuta2 maaf saya pohon.. Bukan kerana saya takut untuk tinggal di asrama.. Tapi, saya ada sebab tersendiri.. Sebabnya, mungkin ramai rasa ia hal yang kecil, tapi tidak bagi saya.. Hal yang kecil lah yang selalu kita abaikan padahal ia juga boleh merosakkan kita.. Sebabnya ialah andai kata saya tinggal di asrama sejak Form 1, saya pasti dan sangat yakin.. Perangai dan sikap saya sangat berbeza berbanding hari ini... Mungkin ada yang cakap saya lebih alim atau lebih pandai berdikari.. Saya tidak menolak perkara ini akan berlaku..



Tapi, melalui apa yang saya perhatikan dan lalui, saya mudah terpengaruh ketika tingkatan 1... Saya bersyukur saya tidak pergi ke orientasi dan berkenalan terlalu ramai batch form 1 masa itu.. Saya juga bersyukur kerana pada hari pertama persekolahan, saya mula2 berkenalan dengan Solihen, Farhan, Yusof, dan Hafizuddin.. Perangai mereka sangat saya senangi waktu itu.. Dan sebelum saya berkenalan dengan mereka, hati saya terdetik berkata, ' Wan tak suka sekolah ni.. Nak pindah!!!! '.. Tapi, bila saya dapat kawan, hati saya berkata, 'Wan tak nak pindah '.. Pada masa itu, saya sudah mengenal erti sahabat.. Andai saya baru berkenal dengan seseorang itu walaupun sekejap, saya berharap dia selalu berada di pandangan mata saya.. Sehingga kini, saya masih menghargai kawan saya.. Tapi hanya dalam diam.. Bagi saya, tidak perlu ditunjukkan, biar mereka sedar sendiri... 


Lagipun, saya kurang yakin apabila saya tinggal di asrama, perangai saya akan sentiasa positif.. Pasti saya akan menuturkan bahasa2 yang kesat.. Saya bukan mahu berlagak, tapi, apabila saya mendengar kata2 kesat, teringin saya pergi jauh dari tempat itu dan menutup telinga walaupun yang menuturkan itu adalah sahabat baik saya... Tapi, saya akan menegur kesalahan mereka..  Pernah dulu saya menuturkan kata2 kesat, kemudian saya berasa amat bersalah.. Dan ALHAMDULILLAH, saya dah tidak menggunakan perkataan itu..

Pada tahun ini, saya bakal menghadapi PMR, kebanyakkan mengatakan saya adalah harapan sekolah.. Andai perangai saya teruk, secara automatik, saya pasti keputusan saya merosot.. Mana mungkin tidak, saya pasti tidak mudah untuk memahami sesuatu subjek, dan kemudian akan mengabaikan tuntutan saya sebagai pelajar.. Jika saya baru mula mahu tinggal di asrama pada tahun ini, baik lupakan.. Saya tak mahu.. Ada alasan tapi saya tak mahu beritahu apakah ia.. Saya bukan ingin memburukkan pelajar-pelajar yang tinggal di asrama, tapi kebanyakkan mereka mudah MENCARUT (mengatakan perkataan yang kesat), tidak kira senior atau junior, lelaki atau perempuan, mencarut telah menjadi rutin dalam perbualan mereka.. Maaf andai terasa... Tetapi itu adalah KENYATAAN.. Hanya sesetengah sahaja yang baik dan bagus akhlak mereka..
SEDIHNYA KALAU PERGI



Soalan dua pilihan tadi, jika saya memilih untuk TETAP di MAAHAD LUGHATUL QURAN, saya perlu mengetahui keputusan emak saya.. Jika saya memilih untuk PINDAH, saya mungkin akan meninggalkan sahabat-sahabat yang mengajar saya erti PERSAHABATAN.. Saya mungkin memilih untuk bersekolah di sekolah menengah kebangsaan biasa.. Tinggallah segala kenangan saya di sana, tinggallah ilmu agama yang saya telah pelajari selama 2 tahun di situ..

SELAMAT TINGGAL SAHABAT
Saya merasakan, jika keputusan pindah yang perlu saya pilih, saya akan pindah tapi tanpa pengetahuan kebanyakan orang.. Kerana, saya tahu, tiada siapa yang perasan kewujudan saya melainkan di bidang akademik sahaja.. Ketika di rumah, saya selalu teringatkan kawan2 saya di asrama, tapi saya tidak yakin mereka mengingati saya.. TAPI KEPUTUSAN BELUM DIPILIH... Andai sudah, barulah ayah saya akan menguruskan perpindahan saya. Saya akan pergi ke sekolah baru dahulu, barulah mengambil fail2 yang penting... Biarlah kejutan yang saya buat.. Dan saya rasa, mungkin saya patut pinggirkan diri saya daripada rakan2 saya.. Itu mungkin dapat membuat saya menyesuaikan diri andai mereka tiada di samping saya lagi.. MAAFLAH SAHABAT!!!

Sekian sahaja (walaupun agak panjang, maaf).. Wassalamualaikum...

No comments:

Post a Comment