Friday 29 March 2013

Bahasa Baru ? ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Sungguh indah di pagi hari ,
Bertambah seri bersarapankan kebab ,
Mari kita bertukar bahasa diri ,
Dari Kata Melayu ke Kalimah Arab .

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh . . Alhamdulillah kita diberi peluang untuk menghirup udara yang sekian kalinya kita sedut dan hembuskannya . . Baiklah , hari ini ana nak kongsi sesuatu yang ana rasa agak menarik bagi diri ana . .

Sekarang ni , ana dengan beberapa kawan ana selalu berbual dalam bahasa arab . . Andai ada kalimah yang kami tak tahu , kami guna 2 sumber . . Yang pertama , kamus dan kedua , guru Arab . . Bila kitorang bertutur dalam bahasa Arab , kitorang terasa seperti orang Arab . . Seronok sangat sebab kitorang boleh cakap bahasa ini . . Tapi , penggunaan 'ana' dan 'anta/anti' dalam perbualan harian tak sampai sebulan pun . . Tapi , dalam mesej , penggunaan 'ana' dan 'anta' , ana dah mula dengan seorang Sahabat ana lebih sebulan yang lalu . . Ismuhu KhairulMarzuQi . . Tapi , bila berbual , tak pula nak bahasakan diri 'ana' . . Berbual dalam telefon boleh pulak . . Apa lah dia ni . .

Kalau antum semua nak kuasai bahasa , ana cadangkan antum semua cuba selitkan sikit-sikit bahasa tu dalam perbualan harian kita . . Bahasa Inggeris kita boleh , tak akan bahasa lain tak boleh pulak , kan ? ? Nama komersialnya ialah bahasa rojak . .

Selepas itu , dah mahir sikit , cuba lengkap satu ayat pulak dalam bahasa tu . . Insya-ALLAH , mesti kita boleh kuasai bahasa tu walaupun sedikit . . Kalau ada kalimah yang kita tak tahu , rujuklah pakar macam kawan lain atau kamus atau guru . . Dari sini dah dapat faedah iaitu dapat tambah perkataan baru . . Bak kata pepatah , malu bertanya sesat jalan . . Lagipun , bertanya kan pintu ilmu . . Makin banyak bertanya makin bertambahlah ilmu kita . .

Nak lebih lagi , kita bersembang dengan kawan kita guna bahasa baru tu . . And the best way is we talk to our teacher in that language (Sorry with my wrong grammar) . . Dengan cara ini , kita mesti boleh kuasai sesuatu bahasa dengan cepat . .

Baiklah , cukup setakat ni . . Ana mengundur diri dulu . . WabillahiTaufiQ WalHidayah Wassalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh . .

No comments:

Post a Comment