Saturday 9 June 2012

M A A F K A N K U ! ! !

Jangan mengalah ketika jatuh,
Bangun semula sambung berlari,

Tiada kemahuan mahu bergaduh,
Hanya kerana kekhilafan diri. .


Assalamualaikum . Sekali lagi pasal SAHABAT post saya kali ini . Cuma nak kata, kitorang gaduh . Tarikh Selasa 22 Mei 2012 .

Saya yang buatkan kitorang tak bertegur beberapa hari . Mungkin sebab kata2 saya terlebih cili api dan terlampau pedas . Saya sedar kesalahan saya . Tapi, kata2 saya berunsur teguran . Teguran mestilah diberi kepada mereka yang buat salah, kan ? Nak kata dia salah, dia belum sempat buat salah lagi . Kawan saya yang lagi seorang tak pula saya tegur sebab, andai saya cakap or tegur dia pun, dia pasti MANTOL balik . Tu yang “seronok” sangat dengan dia ni . Dan, saya pula yang melebih2 tegur kawan yang belum buat kesilapan tu . So, kesimpulan saya saya yang BERSALAH dalam hal ini . Sebelum tu, saya tak nak cakap kesalahan diorang apa sebab tak baik sebarkan aib orang .

Masa balik dari sekolah, saya cepat2 turun ke bawah dengan kawan yang lain tanpa salam dia . Berdendam juga saya ni . Tinggalkan dia tanpa sepatah kata . Saya telah berlaku kejam pada kawan yang telah dianggap SAHABAT SEJATI yang SEBATI . :-( .

Lepas balik sekolah, semua pelajar telah diwajibkan untuk sembahyang dahulu sebelum balik rumah . Masa balik tu, saya sorang2 sebab kawan2 saya tinggal di asrama . Saya ternampaklah kawan saya (saya labelkan dia sebagai Sol) ada dekat bilik guru . Saya cadang nak pergi kat situ . Tapi, dekat tangga saya dengar suara SAHABAT saya, saya terus tak jadi naik .

Masa ambil wuduk, dia ada . Tapi, saya malas nak lari . Yela, tengah ambil wuduk nak berhenti buat apa . Lepas sembahyang pula, saya cepat2 keluar dan pakai kasut . Saya tunggu Sol sebab kitorang berdua letak kasut di tempat yang sama dan sama2 pelajar luar . Saya tanyalah pada Sol , SAHABAT ada cakap apa2 tak . Sol kata, masa dia kat bilik guru, SAHABAT cari saya . Masa ambil wuduk pun, Sol kata SAHABAT perhatikan saya je .

Baru saya tahu, ada juga kawan yang ambil berat pasal saya. Huhu . Petang tu kitorang balik lambat sebab ada kelas Sains . Saya curi2 tengok SAHABAT (dia kat meja sebelah saya dan duduk agak dekat dengan saya - meja makmal sebesar meja guru) . Dia memang senyap sampai cikgu pun boleh perasan . Tekaan saya, pasal saya kot . Terlupa pula, masa lepas tegur, saya ada cakap 'tak nak kawan' pada dia dengan nada ngada2 + serius . Tapi, alasan yang dia bagi sebab dia puasa .

Seharian tu memang tak tegur lagi . Esok pun sama cuma dia dah boleh bising2 sikit . Time dia MENCARUT saya teringin nak tegur, tapi saya biarkan je dia . Tak ada mood untuk menegur . Hari berikutnya, masa balik sahaja berjumpa tapi dalam kelompok semasa tengah lepak2 dengan KAWAN lain . Dia datang dan cakap dia balik dulu dan menghulurkan tangan untuk salam . Saya sambut salam dia, tapi ego saya menghalang saya melihat dia . Saya salam dia sambil toleh kepada orang lain .

Hari berikutnya, iaitu Jumaat, saya masih mengelak dari berjumpa dengan dia. Sampailah masa kelas tambahan semasa cuti 2 minggu anjuran pihak sekolah, barulah saya berteguran dengan dia. Masih layakkah saya masih bergelar seorang teman dengan melayan dia begitu ? Saya rasa, memang dia lebih baik jika bersahabat dengan orang lain . Sebab, saya sendiri tidak merasa saya patut ada kawan sebaik dia . Sejujurnya, dia juga yang BUKA MATA HATI saya untuk mendekatkan diri kepada ALLAH . Saya tertanya2, adakah saya masih layak menerima SAHABAT sedangkan diri saya masih dalam kehinaan . Mungkin saya patut menjauhkan diri saya dari dia sehingga saya betul2 bersedia .

Walau bagaimana pun, kitorang dah berbaik semula . Saya rasa setakat ini sahaja coretan post kali ini . Saya berharap, SAHABAT sudi memaafkan diri saya . AMIN AMIN AMIN YA RABBALAMIN . Sekian, syukran . Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh . .

No comments:

Post a Comment